V minulém článku o 3D tisku jsme si řekli základní informace, jaký program vybrat k modelování, jak modelovat objekt pro 3D tisk a jak vygenerovat formát STL. Dnes si popíšeme co s tímto STL souborem dělat abychom si mohli model vytisknout. A k práci se souborem použijeme program Print Studio.
Jako další krok je zapotřebí tyto data připravit pro 3D tiskárnu. Samotný formát STL je jednoduše řečeno náš vymodelovaný objekt složený pouze z trojúhelníků (triangulace). My však do 3D tiskárny potřebujeme formát .gcode. Ano, je to podobný formát, v jakém se vkládají data do obráběcích CNC strojů, protože 3D tiskárna od CNC stroje totiž není v podstatě zase tolik odlišná. Obě zařízení mají tzv. „hlavu“, která se pohybuje na základě vygenerovaného G-codu a tím buď obrábí materiál (CNC), nebo ho tvoří (3D tiskárna).
Co je to Print Studio?
Pojďme se ale podívat na dnešní téma, kterým je Print Studio. Co to vlastně Print Studio je? Tento program nám pomůže propojit modelovací software a 3D tiskárnu. Průmysl s 3D tiskem je dnes již natolik rozsáhlé odvětví, že se na trhu objevuje mnoho softwarů, které se používají pro editaci a přípravu modelu pro 3D tisk. Jsou to např. Slicer, Cura, MeshMixer, Simplify a další. Příprava modelu pro tisk je jedním z nejdůležitějších momentů a volba správného editačního programu může být mnohdy rozhodující.
Program Print Studio je od společnosti Autodesk. Pokud tedy budete chtít vytisknout model z programu od společnosti Autodesk, jako jsou například – Fusion 360, Inventor, Revit, 3Ds Max a další, tak editace v Print Studiu by měla zajistit kompatibilnější spolupráci, než u jiných softwarů.
Ne vždy však máte svobodnou volbu výběru programu, který Vám upraví data k tisku. Print Studio bohužel není prozatím kompatibilní se známou a velice populární českou hobby 3D tiskárnou „Průša“. Pokud jste tedy majitelem 3D tiskárny „Průša“, musíte bohužel zatím zvolit jiný program. Prostředí těchto programů podrobněji rozebereme v následujících dílech tohoto pořadu.
- Stáhnout Print Studio pro Windows.
- Stáhnout Print Studio pro MAC.
Po spuštění programu se nám zobrazí intuitivní a vizuálně pěkné prostředí, v kterém je uživatel programů od Autodesku jako doma. Prostředí je jednoduché a čisté a díky tomu se uživatel neztratí v nastavení a editaci modelu. Na obrázku si všimněte několika bodů v pravém horním rohu. Tyto body reprezentují jednotlivé nejčastější kroky při úpravě daného modelu.
Práce v programu
- V prvním kroku měníme především rozměry objektu, dodatečně přeměříme, provedeme hrubou kontrolu modelu a umístíme objekt na virtuální tiskovou plochu tak, jak chceme, aby se objekt vytiskl.
- Jako druhý bod přichází na řadu oprava modelu – pokud je model někde poškozený (otevřené plochy, nespojené plochy, špatná triangulace, atd), zde můžete model opravit.
- Automatické generování podpor – Dnes jsou již standardem inteligentní podpory, které jsou zobrazeny zde na obrázku. Tyto inteligentní podpory snižuje jak množství spotřebovaného materiálu, tak čas tisku. Zde je můžete pečlivě zkontrolovat.
- Funkce slicing – Slicing je velice důležitý bod z celého procesu, ve kterém objekt prohlédneme vrstvu po vrstvě, jak se vše bude tisknout a to včetně podpor. Díky této funkci dokonce vidíme i jednotlivé cesty, podle kterých bude tisková hlava tisknout. Právě zde můžeme odhalit a předejít problémům a drobným vadám. Jinými slovy, zde si při kontrole všimnete i drobné chyby, kvůli které byste mohli být po několika hodinovém tisku s výsledkem nespokojeni. Můžete tak díky Slicingu tomuto předejít a tisknout tak s mnohem vyšší jistotou.
- Posledním bodem je automatické generování formátu G-code, který potřebujeme pro samotný tisk.
Máme tedy vygenerovaný náš objekt ve formátu „.gcode“, ale co dál? Jdeme tisknout? … to si budete moci přečíst v dalším díle tohoto pořadu. A samozřejmě, pokud si s 3D tiskem sami nevíte rady, tak 3D tisk nabízíme jako službu.