Tak hned na začátek nového roku jsme dostali několik obrovských dárku od Autodesku ve formě první lednové aktualizace na verzi (2.0.12157). Tato aktualizace je opravdu gigantická a má několik vrstev. Jisté vylepšení (byť malé) dostala většina stránek Fusionu od změn v Designu přes změny v CAM prostředí až po změny v API.
Je toho tedy opravdu hodně o čem by se dalo napsat, v tomto článku si probereme nové nástroje v prostředí Designu (Návrhu) a to ještě jen menší část.
Volumetric Lattice
Jedním z nástrojů, které jsou nově ve Fusionu je Volumetric Lattice což by se dalo přeložit jako objemové mřížkování. Tato funkce dokáže klasické objemové těleso, které vyplnit nějakým vzorem. Použití tohoto nástroje je samozřejmě dost specifické na druhou stranu, když to někdo vymodelovat chtěl byt to opravdu problém. Nyní už máme nástroj, který myslím funguje celkem obstojně.
Nastavení nástroje má 3 záložky ve kterých lze nastavení ještě do upravit. V první záložce Setup najdeme nastavené tvaru a velikosti elementu vzoru. Element můžeme zvětšovat jako celek tak i v osách (X,Y,Z). Se vzorem lze pak v rámci objemu točit a posunovat.
Druhá záložka Solidity poskytuje možnost zvýšit objem mezi jednotlivými elementy v rámci procento. Ato opět v rámci objemu či s určitým gradientem (přídavkem) postupně podél nějaké trajektorie.
Třetí záložkou je Offset. Toto nastavení umožnuje v objemu upravit hustotu a zároveň je na zbytek vzoru napojit. V této záložce lze totiž vybrat plocha která se má převést na objem, kolik toho objemu má být a jak má být široký.
Tento nástroj je součástí licenčního rozšíření „Product Design“.
Match
Druhým nástrojem, který si ve článku rozebereme je nástroj Match. Tento nástroj najdeme ve volnoplošném modelování a už tam nějaký ten pátek je, ovšem s poslední aktualizací se z něj stalo opravdové zvíře. Na rozdíl on nástroje výše poskytuje úplně nové možnosti modelování objektů a myslím že v tomto směru je Fusion první kdo to zvládne.
Nástroj je po aktualizaci rozsáhlý a opět zde najdeme několik možností nastavení výsledků. To, co je ovšem opravdu TO proč tento nástroj popisuji je možnost Associative.
Nástroj donedávna uměl pouze zarovnat určitou hranu volnoplošného tělesa na nějakou hranu objemového/povrchového tělesa. Problém byl že to nebylo nastálo, pokud bych udělal nějakou nevhodnou úpravu můžu zarovnávat znova.
Byl to takový boj s větrnými mlýny, protože sem tam tu nevhodnou úpravu potřebujete, například si pohnout s nějakým bodem, nebo naopak změnit těleso ke kterému to zarovnáváte.
Nyní už to není problém. A to právě díky Associative. Pokud je tato možnost zapnuta nástroj totiž hranu připne na trvalo a hlídá, aby se tam držela. Takže pokud si budu chtít nějak hnout hrát s volnoplošným tělesem, může bez obav, protože hrany se neustále budou držet tam kde mají. Na druhou stranu, pokud bych změnil objemové těleso, ke kterému jsem zarovnával nástroj opět funguje perfektně a volnoplošné těleso je upraveno také.
Tímto způsob lze tvořit zajímavé tvary, a přitom v přesně definovaných rozměrech což poskytuje úplně nové možnosti modelování a použití nástroje tak může být opravdu široké. Za mě osobně můj nový oblíbenec.
Replace component
Třetím nástrojem na mém seznamu favoritů je Replace Component. Tento nástroj za nás sice nic nevymodeluje na druhou stranu lidem kteří tvoří sestavy které pak různě optimalizují a modifikují tento nástroj ušetří hodně zdlouhavého klikání. Nástroj totiž umožní výměnu externě vložené komponenty za jinou kdekoliv z cloudu. A pokud je nová komponenta podobná té původní jsou navázány i původní závislosti (například spoje atd..). Nástroj najdete po pravém kliknutí myší na jakoukoliv externě vloženou komponentu (ne derivovanou).
Upřímně ale musím uznat, že zatím tento nástroj má jistá omezení například nelze takto vyměnit komponentu které se účastní v nějakém poli a další na které bude třeba teprve přijít.
Geometric Pattern
Posledním na mém seznamu favoritů (ne však v aktualizaci) je nástroj Geometric Pattern což lze volně přeložit jako Geometrická pole. Tento nástroj umožnuje vytvořit pole několika různých tvarů a kombinací nějakých základních elementů či pomocí elementu který si člověk vymodeluje sám (může to být cokoliv). Elementy pak lze orientovat do 5 vzorů (Obdélníkové, trojúhelníkové, hexagonové, kruhové a radiální). Elementy lze pak i zvětšovat zmenšovat či různě natáčet.
Další změny
Další velkou změnou prošel sytém kótování. Ve Fusionu existují dva typy kót řídící/řízené (driving/driven). Řídící jsou ty, které jsou potřebné pro úplné zavazbení nějakého tvaru. Řízené jsou pak ty jejichž hodnota vychází z těch řídících a geometrických vazeb. Velkou změnou však není toto rozdělení ale fakt že s novou aktualizací lze využívat k parametrizování jak kótu řídící (což do teď bylo jediný způsob) tak i kótu řízenou. Což značně ulehčuje práci lidem, kteří rádi modelují parametricky.
Ale zde by seznam mohl klidně pokračovat ještě pár stránek dál…
Na závěr pak můžu říct jen update byl opravdu monstrózní a v průběhu roku se můžeme těšit na mnoho podobných překvapení. V dalších článcích a videích si pak rozebereme opět další části těchto vylepšení.