Důležitou vlastností Fusionu 360 je rozhodně i aplikování vzhledu a materiálu modelu a z něho vycházející různé fyzikální vlastnosti. Modelu musíme určit, z jakého materiálu se skládá. K tomu nám slouží jednak předpřipravená knihovna materiálů, ale můžeme si i libovolně nastavit svůj vlastní. Materiál je důležitý k propočtům fyzikálních vlastností jako například hustota, hmotnost, těžiště a moment setrvačnosti.
Vzhled se však může od materiálu lišit. Můžete si představit, že vzhled může být nezávislý na nastavení materiálu. Nastavení vzhledu slouží především pro tvorbu vizualizací a prezentační účely. Ve Fusionu tedy najdete oddělenou knihovnu pro aplikování vzhledu nad vrstvu materiálu (pokud je potřeba, pokud není tak se zobrazí vzhled materiálu). Materiál se tak nepřepíše (fyzikální vlastnosti se stále berou z něj), ale vzhledově bude model vypadat jinak. Můžete si to představit jako dva ocelové plechy, jeden s modrým nátěrem a druhý s červeným. Stále to však budou dva ocelové plechy a na tom se nic nemění.
Nástroje pro úpravu vzhledu materiálu
Všechny nástroje najdeme na kartě Modify > Physical Material (fyzický materiál), Appearance (Vzhled) a nebo Manage Materials (Knihovna materiálů a vzhledů).
Jak vytvořit vlastní vzhled materiálu
Následující postup funguje jak pro nástroj materiály (Physical Material), tak i vzhledy (Appearance). Ukazovat jej budu především na vzhledech (Appearance), jelikož zde bude potřeba zřejmě nejčastější. Pro materiály proveďte to samé, ale přes záložky Physical. Níže si na ukázkovém příkladu vytvoříme vlastní vzhled textury tkaniny.
- Do googlu zadejte „texture“ a vyhledejte vhodnou texturu. v mém případě použiji následující texturu tkaniny. Pro hledání můžete využít i stránek Textures.com
-
- Pro správnou funkčnost nejlépe s velikostí 1:1 (čtverec)
- Daný vzhled stáhněte do PC
-
- Otevřete (nebo vytvořte) model, na který chcete nový vzhled aplikovat
- Vyberte Appearance z karty Modify
- Z karty Fabric přetáhněte obyčejnou látku do pole „In This Design“
- Nyní daný vzhled duplikujte (pravý klik myší)
- Nový zduplikovaný vzhled editujte (Pravý klik myši > Edit)
- Zatím změňte jenom jméno a klikněte na Advanced…
- V materiál editoru klikněte na název obrázku *.png
- Otevře se vám průzkumník windows – vyberte tedy vámi staženou texturu.
- Podle pocitu upravte posuvníky Reflectance (odrazivost) a Roughness (Drsnost) nového vzhledu.
- Relief Pattern (Bump) -> česky Nerovnost materiálu
- Cutout nastavuje vyjmuté části (například pro různé pletiva)
- Translucency – nastavuje průhlednost materiálu
- Emissivity – Svítivost materiálu
- Nový vzhled aplikujte přetažením na daný objem / komponenty / plochy
Firemní knihovna vzhledů a materiálů
Ve firemním prostředí je zapotřebí knihovnu vzhledů a materiálů sdílet. Aby všichni kolegové používali stejné materiály se stejným nastavením a nemuseli každý vše nastavovat znova.
- Nový vzhled si přidejte do oblíbených „Add to Favorites“ pro opakované použití v dalších modelech.
- Otevřete Správce knihoven vzhledů a materiálů – Modify > Manage Materials
- Pomocí ikonky dole v okně prohlížeče materiálů vytvořte novou knihovnu
- Novou knihovnu si pojmenujte. Jedná se o *.adsklib soubor – společný pro různé Autodesk aplikace
- Přepněte svůj pohled na oblíbené položky „Favorites“
- Klikněte pravým tlačítkem myši na vzhled a přidejte jej do nově vytvořené knihovny
- V případě vícero materiálů můžete vytvořit i kategorie a lépe si tak vzhledy zorganizovat
- Další uživatel si musí tuto knihovnu nahrát a přidat materiál do svých oblíbených aby ji mohl používat
- V případě změn je potřeba znovu natáhnout vzhled do svých oblíbených aby se aktualizoval
- Nejlépe je takovouto knihovnu mít na sdíleném firemním disku.