Výkresy ve Fusionu 360 jsou právě jedna z oblastí, která se poměrně rapidně vyvíjí. Je to totiž velmi důležitá část každého konstruktérského CADu. V minulých dílech návodu na Fusion 360 jsme si ukázali, jak v programu vytvořit model a sestavu složenou z několika dílů. Dnes si z vytvořených modelů vytvoříme výkresovou dokumentaci s příslušnými kótami, řezy, detaily a vyplněným razítkem.
Výkres modelu
Výkres, který si společně vytvoříme, bude vypadat následovně:
Tento díl si můžete stáhnout a vytvářet výkres společně na stejném modelu:
Fusion 360 - příklad Dual Mount
Vytvoření výkresu
Výkres ve Fusionu můžete vytvořit několika způsoby. Osobně nejčastěji používám přepínač prostředí na kartě nástrojů: Drawing -> New Drawing. Druhou možnost From Animation využijeme v případě, že chceme vytvořit výkres například rozpadu sestavy, který jsme si vytvořili v prostředí Animation.
Následně se nás Fusion zeptá, jaký výkres budeme vytvářet. Můžeme tedy vytvořit nový výkres, nebo přejít na již vytvořený a přiřazený k tomuto modelu. Při vytváření také můžeme využít šablonu výkresu (Template). Můžeme tak tedy mít již připravený výkres se speciálním firemním razítkem a všemi standardy, které potřebujeme. Pokud šablonu nevyužíváme, tak v tomto okně ještě dále nastavíme standard výkresu, jednotky a velikost výkresu.
Vložení pohledu
Máme vytvořený prázdný výkres, nyní jej musíme vyplnit takzvanými pohledy, do kterých následně vložíme údaje, jako jsou například rozměry modelu (kóty) a podobně.
Základní pohled
A vše začíná takzvaným základním pohledem, nebo-li Base View, který na paletě nástrojů najdete hned jako první. Z něj pak budou vycházet všechny další boční pohledy. Stačí tedy vybrat nástroj Base View a kliknutím levého tlačítka myši ho umístit někam do prostoru výkresu. V nástrojovém menu pak nastavit potřebné vlastnosti pohledu jako orientaci, styl a měřítko. Po nastavení jen klikněte na tlačítko Ok a tím se pohled potvrdí.
Promítnuté pohledy
Po vložení základního pohledu přichází na řadu pohledy promítnuté (boční, isometrické,…) a to přes nástroj Projected View. Jednoduše vyberte nástroj, klikněte na již vložený základní pohled (nebo některý z nich pokud jich máte více) a dalšími kliknutími umisťujte tyto promítnuté pohledy. Pokud máte vše vloženo tak potvrďte přes pravý klik myši a vybráním možnosti Ok.
Promítnuté pohledy automaticky přebírají vlastnosti pohledu základního (styl, měřítko, atd…) To vše se ale následně dá přepsat. V případě potřeby se dá na daný pohled 2x kliknout myší a změnit potřebné nastavení pohledu.
Pohled řezu
Dále nás může zajímat jak vložit řez danou součástí. K tomu slouží nástroj Section View. Klikněte na nástroj a pak klikněte na pohled, ve kterém budete řez provádět. Tím se dostanete do vytváření řezu a uvidíte okno nastavení Drawing View. Nyní opět klikáním myši načrtněte čáru řezu. V případě potřeby můžete čáru i několikrát zalomit. Jakmile máte čáru řezu vytvořenou, klikněte pravým tlačítkem myši a vyberte možnost Continue. Tím se dostanete do umístění tohoto řezu. Nyní tedy musíte do prostoru ještě někam řez umístit. Až po té můžete potvrdit řez tlačítkem Ok.
Detail
Detail, je také druh pohledu, který vytvoříte z již vloženého základního nebo promítnutého pohledu (nebo řezu), který již máte na výkrese vložen. Znovu tedy stejně jako u řezu vyberte nástroj, nyní nazván Detail View, klikněte na pohled, ze kterého řez budete provádět a dalším kliknutím vložte střed kružnice detailu. Dále se vám začne vytvářet kružnice. Najeďte tedy myší na požadovanou velikost, abyste v detailu obsáhly prvky součásti, které potřebujete a potvrďte dalším kliknutím. Po té jen opět vložte takto vytvořený detail někam do prostoru výkresu, nastavte jeho vzhled a můžete potvrdit přes tlačítko Ok.
Nastavení pohledu
Každý pohled má při vkládání svůj panel pro nastavení. Co vše se dá zde nastavit?
Styl zobrazení pohledu je jednoduchý. Můžete si zde nastavit, zda chcete vidět pouze viditelné hrany, nebo i skryté hrany anebo také zda má být pohled stínovaný (barevný) nebo ne. U promítnutých pohledů ještě můžete nastavit, zda se má styl brát ze základního anebo má mít vlastní.
Orientace modelu vám pootočí model a vložíte tak pohled ze směru z jakého jej potřebujete následně okótovat. Vkládat můžete jak jednoduché pohledy: zepředu, zezadu, z vrchu, ze spodu, zleva, zprava… tak ale i Izometrické pohledy. Směr je přebírán z modelu, pokud tedy máte model vytvořen tak, že při přepnutí na pohledové kostce kliknete na „Top“ tak to je pohled z vrchu i na výkrese. Toto chování se dá však i změnit. Natočte model, jak potřebujete, klikněte na kostku pravým tlačítkem myši a vyberte Set current view as … Top. A model uložte. Při vytváření výkresu a vkládání pohledu bude pak takto nastavená orientace vrchní a z něj vzejdou další.
Nastavení měřítka (Scale) není potřeba ani vysvětlovat. Potřebujete-li pohled zmenšit nebo zvětšit, abyste vyplnili prostor na výkrese, pak změňte u daného pohledu právě měřítko, v jakém se tento jeden konkrétní pohled má zobrazovat.
Viditelnost hran neboli sekce Edge Visibility je už zajímavější, máte zde možnost nastavit například viditelnost tangenciálních hran. Nejlépe tuto funkčnost popisuje obrázek níže. U daného zaoblení můžeme tangenciální hrany zobrazit buď v plné délce, zkrácené, anebo jejich viditelnost vypnout.
Interference edges nastavují viditelnost kolizních hran. Zda se tedy kolizní hrany modelů mají zobrazovat, anebo ne. Lépe ukázáno je to právě na příkladovém modelu v přiloženém videu.
Typ promítání – první úhel/třetí úhel
Nastavit lze i typ promítání první úhel nebo třetí úhel. Promítání první úhel znamená, že pokud umístíte promítnutý pohled vlevo, vloží se tak jako byste se na model dívali z pravé strany. Třetí úhel je naopak – vložím-li promítnutý pohled na levou stranu, je to to samé, jako bych se na model z této strany díval. Takto je to kvůli různým normám. ISO norma vyžaduje první úhel a ASME norma třetí úhel.
Automaticky je nastaven třetí úhel. Toto chování se nastavuje přes Preferences – General – Drawings – Projection Angle.
Kótování na výkrese
Když máme na výkrese vložené potřebné pohledy, tak můžete vkládat potřebné rozměry. Ty již nezapisujete, ale pouze vytahujete rozměry modelu, ze kterého výkres vytváříte. Nástrojů pro vytváření kót je několik. Můžete vytvářet kóty lineární, zarovnané, úhlové, radiusy a tak dále. Při umisťování kót vám také pomůže zachycení k bodům výkresu. Pokud tedy potřebujete zakótovat ke středu oblouku nebo kružnice a daný střed není viditelný, pak stačí myší najet na daný oblouk a střed se zobrazí a můžete se za něj chytit.
Výkres sestavy
Do výkresu si samozřejmě můžete vkládat nejen jednotlivé modely, ale samozřejmě i celé sestavy součástí. Ty se při vkládání pohledů chovají stejně. Hlavním rozdílem je, že zde můžete tvořit rozpady (z prostředí animací) – část Representation při vkládání pohledu a také kusovník a dané pozice dílů. I do sestav samozřejmě můžete vkládat řezy, detaily, kóty a další prvky.
Pokud máte vloženo více pohledů, tak nejdřív vyberte pohled, ze kterého se má kusovník nastavit (vypnuté komponenty se nezapočítají). A po té kusovník umístěte někam do prostoru výkresu.
Editace razítka
Vložené razítko můžete vyplnit jednoduchým dvojitým poklepáním na něj. Můžete vložit obrázek a vyplnit potřebná textová pole. Pokud byste si však chtěli vytvořit vlastní vzhled razítka, tak to nejde v době psaní tohoto článku přímo ve Fusionu. Musíte si jej vytvořit bokem například v programu AutoCAD a uložit jako DWG, které si pak naimportujete do výkresu jako razítko.
Export výkresů
Vytvořený výkres pak můžete exportovat do několika druhů formátů. Můžete jej uložit jako například DWG nebo PDF soubor a uložit si jej rovnou do PC. Výkres můžete uložit také jaké výkresovou šablonu pro další použití (s již nastavením razítkem a standardy). Pokud se jedná o výkres sestavy, tak můžete uložit i kusovník jako CSV soubor.
Tip
Občas se vám může stát, že otevřete výkres a uvidíte svítit nahoře v okně aplikace žlutý vykřičník. Jedná se o informaci, že se model nějak změnil a změny nejsou na výkrese promítnuté a je tedy potřeba výkres zaktualizovat. Stačí na tuto notifikaci kliknout a výkres již aktualizaci provede.
Líbil se vám návod? Zaregistrujte se zde na blogu a my vás na další článek k Fusionu upozorníme e-mailem. A také nám můžete zanechat komentář dole pod článkem. Budu rád za vaší zpětnou vazbu.
Dobrý den pane Škarka, problém s Fusionem, který mne trápí je, že jsem nenašel možnost kótování závitů – vniřtních i vnějších – na výkrese. Můžete mi prosím s tímto poradit?
Předem děkuji za ochotu a odpověď,
s pozdravem
Jiří Šalomoun
Poznámka – vyřešeno po e-mailu.
Dobrý deň pán Škarka, mám rovnaký problém ako už bolo uvedené na fóre, môžete mi pomôcť? Ďakujem , s pozdravom Šugár:
Dobrý den pane Škarka, problém s Fusionem, který mne trápí je, že jsem nenašel možnost kótování závitů – vniřtních i vnějších – na výkrese. Můžete mi prosím s tímto poradit?
Předem děkuji za ochotu a odpověď,
s pozdravem
Dobrý den,
mám problém s nahráním šablony výkresu z VŠB.
Šablona je ve formátu DRW, ale nezobrazuje se mi možnost nahrát ji. Zkoušel jsem to i přímo ve výkrese přes Insert Title Block, ale vyskočí mi poznámka, že to obsahuje blocks nebo xrefs, které musím nejdřív odstranit.
Díky předem za radu a s pozdravem
Radovan Olšovský
Bohužel vytváření výkresové dokumentace je v tomto jinak výborném CAD programu v plenkách.
Vždy se výborně bavím při modelování. Prostě paráda. Jelikož pro mne je výstupem téměř vždy výkresová dokumentace, musím se vrátit a od píky začít v jiném programu. Doufám, že na tom vývojáři hodně moc zapracují.
Rozhodně můžu zaručit že v plánu je velká spousta změn a na dosti se již pracuje. otázkou je pouze jen jak rychle přibudou 🙂
Dobrý den,
narazil jsem také na problém s kótováním závitů. Dále bych potřeboval vědět, jak měnit hodnoty kót. Málokdy je hodnota na výkresu shodná s tou v návrhu. A poslední potíž je s vyplněním razítka. Fusion mě předvyplní některá pole, ale editace ostatních není možná. Na dvojklik na razítko se neotevírá dialog.
Děkuji za readu.
Dobrý den,
Jak na editaci razítka najdete zde:
https://www.inventor3dblog.cz/fusion-360-vytvoreni-a-vlozeni-vlastniho-uzivatelskeho-razitka/
Kóty editujte dvojtým poklepáním levého tlačítka myši.
Dobrý den, tvořím výkres ze sestavy, jeden z pohledů je isometrický. V tomto pohledu mi hodnoty kót neodpovídají skutečnosti. Např. model krychle 100x100x100 mm při iso pohledu dává velikost kóty hrany 81,6 mm. Lze toto nastavit, popřípadě lze editovat již vytvořené kóty a vložit jim vlastní text?
Děkuji
Dobry den
v novej verzii fusion 360 tato moznost v nastaveniach nieje „Automaticky je nastaven třetí úhel. Toto chování se nastavuje přes Preferences – General – Drawings – Projection Angle“. Viete mi poradit kde tuto moznost najdem?
Dakujem