Fusion 360 – Jak upravit STL soubor?

Aneb úprava stažených 3D tiskových STL dat

V tomto článku si ukážeme postup jak zeditovat STL soubory stažené například z databází Thingiverse, GrabCAD nebo jiných. Úpravy STL modelů se mohou hodit, pokud chcete zeditovat takto stažený model například před odesláním do 3D tiskárny.

Pro následující příklad jsem šel na stránky Thingiverse a z nich stáhl model držáku telefonu. Dejme tomu, že si na něj chci například přidat nějaké logo, text nebo podobně. Model si tedy stáhnu a otevřu si program Fusion 360.

Import STL dat

V něm si vytvořím nový prázdný dokument a do něj si STL naimportuji. A to přes nástroj Insert > Insert Mesh. Vyberu si dané stažené STL a potvrdím přes možnost Open.

fusion-360-insert-mesh

Daný model mohu ještě posunout nebo natočit dle libosti (není povinné). Pokud mám model ale napozicovaný, tak ještě musím potvrdit přes tlačítko Ok, aby se opravdu vložil.

fusion-360-insert-mesh-2

Nyní si ale všimněte, že nemáme klasické objemové těleso, tak jak jsme na něj zvyklí z běžného CAD konstruování. STL formát je totiž Mesh těleso, které je tvořeno sadou plošných trojúhelníků. U následujícího obrázku máme názornou ukázku vytvořené koule pomocí takovýchto trojúhelníků. Čím více a menších trojúhelníků kouli tvoří, tím je detailnější a přesnější.

STL soubor

Úprava STL modelu

Pokud chceme STL model editovat, tak máme 2 možnosti. Upravit model jako Mesh těleso anebo nejdřív Mesh převést do objemového tělesa a potom jej klasickými CAD metodami upravit. Obě dvě metody jsou vhodné pro něco jiného a tak si tedy ukažme základy obou postupů.

Úprava Mesh modelu

Klikněte pravým tlačítkem myši na Mesh těleso (znázorněno ve videu) a vyberte možnost Edit.

fusion-360-edit-mesh

Tímto jsme se dostali do prostředí editací Mesh sítí. To poznáme i podle změněného panelu nástrojů:

Fusion 360 Mesh prostředí

Práci s Mesh sítí se budeme ještě věnovat ve zvláštním článku. Máme zde k dispozici nástroje pro zjednodušení Mesh sítě, odebrání a vyplnění oblastí, vyhlazení a spoustu dalších. V mém případě například vyberu plochy, které odstraním pomocí nástroje Erase and Fill (znázorněno v přiloženém videu).

fusion-360-mesh-edit

Pokud jsem se změnami spokojen, tak vyskočím z prostředí Mesh editací pomocí tlačítka Finish Mesh. Takovýto model mohu následně opět vyexportovat do STL.

Převedení STL do objemového tělesa

Zrovna v tomto případě by ale mohlo být jednodušší a smysluplnější využít druhý způsob editace, což je model nejdřív převést do objemového tělesa a až následně upravovat. Abychom ale mohli Mesh převést do objemového tělesa, tak nejdřív musíme ve Fusionu vypnout historii modelu. A to pravým kliknutím na název modelu a vybráním možnosti „Do not capture Design History“.

fusion-360-do-not-capture-design-history

Tímto nám zmizí řádek historie modelu. Získáme tím ale možnost Mesh převést. A to po kliknutí pravým tlačítkem myši na Mesh těleso a vybráním možnosti „Mesh to Brep“.

fusion-360-mesh-to-brep

Po tomto převedení ve složce Bodies vidíme nám velmi dobře známé objemové těleso a model se nám tedy úspěšně převedl. Nyní si můžeme odzkoušet, že již můžeme libovolně materiál ubírat, přidávat, vytvářet zaoblení, zkosení, reliéfy a další známé CAD operace. Na tyto operace si už ale můžeme zpět zapnout historii modelu (opět pravý klik na název modelu – Capture Design History).

fusion-360-uprava-konvertovaneho-stl

Export do STL

Jakmile máme naše úpravy hotovy, tak samozřejmě potřebujeme soubor zpětně uložit opět do STL, jelikož náš cíl je model vytisknout za pomocí programu typu Print Studio, Cura a další po nás chtějí právě tento formát. A to přes možnost 3D print:

fusion-360-stl-export

Vybereme, které těleso chceme do STL exportovat, a jak detailní Mesh síť se má vytvořit. Popřípadě jestli chceme STL uložit na disk nebo rovnou poslat do některého ze známých tiskových programů.

fusion-360-stl-export-2

Tip: Převod Mesh sítě do objemového tělesa se nemusí vždy vydařit. Například pokud je Mesh síť příliš komplikovaná. Pak je zapotřebí ji nejdříve zjednodušit. Na to se zaměříme v dalším článku.