Modelování reálného závitu v Inventoru pomocí aplikace threadModeler

Aplikace threadModeler v App Store

Potřebovali jste někdy v Autodesk Inventoru vymodelovat reálný závit, ať už pro potřeby 3D tisku nebo vizualizace? (Standartně vytvořený závit v Inventoru je totiž pouze textura neboli obrázek na dané ploše.) Je to možné několika způsoby, dnes se podíváme na modelování pomocí aplikace threadModeler od společnosti coolOrange.

Podpora této aplikace bohužel skončila verzí Inventoru 2020 a od této verze coolOrange nabízí online verzi. Ta pracuje tím způsobem, že na stránkách coolOrange otevřete kartu aplikace threadModeler, vložíte model se standartním závitem, vyberete šablonu, aplikace vám na modelu vyrobí reálný závit a model si stáhnete zpět. Pokud ale vlastníte novější verzi Inventoru a nechcete z nějakého důvodu používat online verzi threadModeler, stále existuje cesta, jak po menší úpravě používat původní aplikaci.

Aplikace, pokud ji nemáte, je zdarma ke stažení v Autodesk App Store, pro stažení je nutné se přihlásit k Autodesk účtu, po stažení dvojklikem spustíme instalaci.

Po úspěšné instalaci si najdeme a otevřeme složku:

C:\ProgramData\Autodesk\ApplicationPlugins\coolOrange_threadModeler.bundle\Contents

Pozor, složka je ve výchozím nastavení v průzkumníku jako skrytá, musíme aktivovat zobrazení skrytých souborů. Najdeme a otevřeme soubor (v aplikaci Poznámkový blok):

„coolOrange.ThreadModeler.Inventor.addin“

a v tomto řádku: <SupportedSoftwareVersionGreaterThan>21 <SupportedSoftwareVersionLessThan>26

změníme číslo podle verze, kterou máme nainstalovanou:

U verze 2021 změníme na: GreaterThan>21 LessThan>26

U verze 2022 na: GreaterThan>22 LessThan>27

U verze 2023 na: GreaterThan>23 LessThan>28

U verze 2024 na: GreaterThan>24 LessThan>29

RIBON karta aplikací coolOrange
RIBON karta aplikací coolOrange

Pokud jsme doteď aplikaci neměli, musíme ji ještě povolit ve správci doplňků a restartovat Inventor, pak by již aplikace měla fungovat, poznáme to podle toho, že se nám v pásu karet objeví karta coolOrange.

Jak pracovat s aplikací threadModeler

Prvním krokem je na vnějším povrchu (bez zkosení) standartním způsobem vytvořit závit. U vnitřního povrchu je třeba (ač ve skutečnosti má díra pro závit menší průměr) vytvořit díru se jmenovitým průměrem závitu (tzn. pro závit M20 vytvoříme díru Ø20) a poté pomocí příkazu ZÁVIT vytvoříme závit.

Prvek texturového závitu ve stromu historie
Prvek texturového závitu ve stromu historie

Poté na kartě coolOrange aktivujeme funkci threadModeler, a závit označíme ve stromu historie, pozor, nelze ho označit v prohlížeči. Lze označit i více závitů najednou.

Dialogové okno aplikace threadModeler
Dialogové okno aplikace threadModeler

Poté máme možnost volby šablony, aplikace dává na výběr ze dvou šablon, které najdeme ve složce C:\ProgramData\Autodesk\ApplicationPlugins\coolOrange_threadModeler.bundle\Contents\Templates

Šablony threadModeler

BSW Template je šablona pro závit v palcích (úhel 55°), ISO Template pro závit v mm (úhel 60°). Tyto šablony je možno nejen přesunout do jiné složky pro snazší hledání, ale také lze tyto šablony upravit podle našich představ.

Další možná volba je zvětšení původního stoupání v procentech. Minimální hodnota je 0,1 mm. (smysl této funkce se nám nepodařilo odhalit, ze zadaného stoupání 2,5 mm vyrobí závit o stoupání 2,5025 mm)

Úprava stoupání závitu
Úprava stoupání závitu

Pokud tedy máme zadány všechny potřebné parametry, potvrdíme OK a vytvoří se nám tvar závitu. Ve stromu historie můžeme vidět, co aplikace vytvořila. Vypnula původní texturový závit, odebrala materiál z povrchu pomocí prvku ROTACE, dalším prvkem ROTACE vytvořila nové těleso a odebrala materiál pomocí náčrtu ze šablony a funkce SPIRÁLA. U otvoru pouze přidá materiál a vytvoří závit.

Nově vytvořené prvky reálného závitu
Nově vytvořené prvky reálného závitu

Nyní tedy máme součást ze dvou těles a můžeme použít funkci KOMBINOVAT a sjednotit tělesa pro další úpravy nebo případné zobrazení v řezu.

Úpravy závitu po vytvoření

Po vymodelování závitu lze upravit parametry pouze u prvku SPIRÁLA. Zde můžeme například upravit stoupání, aby odpovídalo původní požadované hodnotě.

Pokud bychom chtěli zvětšit nebo zmenšit průměr závitu proti výchozí hodnotě, např. pro vytvoření vůle v závitu mezi maticí a šroubem pro 3D tisk, je to možné pouze před jeho vytvořením, vytvořený závit již nereaguje na změny v průměru tělesa pro závit.

Dále je třeba upozornit, že profil závitu dle šablony ISO Template zcela neodpovídá normě. Dle obrázku, kde vidíme profily matice a šroubu, a dle okótovaného profilu závitu vidíme, že velký a malý průměr odpovídá minimální hodnotě tolerance, ale střední průměr (polovina výšky rovnoramenného trojúhelníku) již je nad maximální přípustnou toleranci.

Rozměry závitu šroubu M20 6g dle ISO 261 Rozměry závitu matice M20 6g dle ISO 261
Rozměr Max. Min. Rozměr Max. Min.
d 19,958 19,623 D 20 20,585
d3 16,891 16,625 D1 17,294 17,744
d2 18,334 18,164 D2 18,376 18,6

 

Tvar závitu M20 dle ISO 261

Profil vytvořený aplikací threadModeler
Profil vytvořený aplikací threadModeler

Pokud tedy budeme chtít, aby vymodelovaný závit odpovídal normě, musíme si přizpůsobit šablonu závitu, např. takto:Úprava původní šablony aplikace threadModelerÚprava původní šablony aplikace threadModeler

Další užitečné informace:

  • ThreadModeler online nepodporuje kuželové závity.
  • Pro závity NPT je nutno mít kuželový povrch.
  • U dílů s iVazbami je nutno tyto vazby před vytvářením závitu odstranit.
  • Zkosení vytváříme až po vytvoření závitu.
  • Volné tvary nejsou modulem threadModeler podporovány.
  • ThreadModeler má problémy s mezerami a speciálními znaky v názvu souboru, mohou způsobit problémy s vytvořením závitu.
Tip na úpravu je od uživatele Thossaplon Pruksakasemsuk v recenzích 
na aplikaci threadModeler v Autodesk Appstore, děkujeme.
Ušetřete 25% na produktech Autodesk