Vzhledem k velkému počtu dotazů, absenci podobných videí na internetu jsem se rozhodl k tvorbě článků na téma použití různých nástrojů pro usnadnění práce v našem milém Fusionu. Součástí každého článku bude i video s příklady. Článků bude jistě více ať už na nástroje samotné či na jejich využití, doufám však že v nich ukážu i nějaké zajímavosti proto sledujte tento náš blog.

Časová osa historie – Timeline

První téma, které pokryjeme v tomto článku bude časová historie (Timeline). Pokud nejste úplný začátečník víte o čem je řeč a pokud už máte něco namodelováno tušíte i kam mířím. Opravdu častým problémem, který otravuje jak začátečníky, tak pokročilé po chvíli modelování je složitost.

Fusion 360 časová osa timeline

Ze začátku to vypadá jednoduše. Člověk to, co v timeline i vidí chápe, pak chvíli modeluje a najednou přijde zlom a celé se to tak nějak zvrhne. Problém klasicky nastává při modelování nějaké trošku složitější sestavy, kde se něco hýbe tak modelujte nakonec to rozhýbete, ale zjistíte, že vám něco nesedí, něco jste nedomysleli či přehlédli a teď to potřebujete změnit. Taková změna může být náročná hned z několika důvodů.

Prvním je to celkem peklo najít, co si budeme povídat. Druhým, řekli jsme si, že to teda namodelujeme a rozhýbeme a ve chvílích kdy něco změníte hodně (tak že už by se to mělo hýbat jinak) spoje (Joints), které jsme nastavili se zhroutí, budete to muset smazat, dělat znova, no taky celkem o nervy. Třetím jsou chyby, jednotlivé prvky (náčrty, pole, operace) jsou tvořeny v zavisloti na sobě a nevhodná změna může vytvořit žlutou/červenou chybu. Na barvě úplně nezáleží problém je to furt ten samý.

Dnes si ukážeme dva nástroje (oba najdete pod Create), díky kterým můžete výše zmíněným bolestem hlavy předcházet. Samozřejmě ne vždy jsme ušetřeni, a proto si ukážeme i opravu chyb

Nástroje pro zjednodušení Timeline

Create Base Feature

Fusion 360 create base feature

Tento nástroj je náš takový první pomocník a měl by pokrýt polovinu potíží. Je to totiž nástroj, který umožnuje modelovat bez tvoření historie a po jeho zapnutí se dostáváme do neCADovské části Fusionu, podobně jako když historii manuálně vypnete s tím rozdílem, že ale nepřicházíte o žádné parametrické informace. Představte si, že modelujete motor, potřebujete tedy vědět, jak velký ho můžete vůbec modelovat. Toto by byl první okamžik pro Base Feature protože nás karoserie nijak nezajímá v Timelajně by jen zavázel. Potřebují ji jen k orientaci. Dále takový motor v té karoserii jen tak neleží ale je přidělán k rámu, opět chvíle pro Base Feature.

Na druhou stranu musím upozornit na fakt, že je nástroj určen pro část modelu, kterou už opravdu měnit nechci. Protože to nejde, řešení je umazat a udělat novou.

Derive

Fusion 360 odvozeni Derive

Druhým nástrojem je odvodit (Derive), který by měl opět pokrýt půlku potíži. Tentokrát jde však o druhou půlku tedy něco namodelované mám a chci to rozpohybovat. On si s tím člověk třeba potřebuje pohnout něco zagroundovat, či nastavit nějaký spoj, tedy opět přidáváme něco do timeline. S tím, že ale nevíme, zda to opravdu tak budeme chtít. Člověk si to sice může umazávat a přidávat úplně stejně i bez nástroje odvodit ale chvilka nepozornosti a už nevíte co je co. Nástroj odvodit (derive) tedy nabízí takovou jistotu manipulace opravdové změny a zkoušení různých mechanizmů bez rizika.

Opět se vrátíme k motoru, kde chce například vědět, zda nebudou narážet písty na vrch válců. Jedna možnost je tedy vytvořit si z toho komponenty a nastavit spoje v tom designu kde i modeluju. Ideálně se pokusit i o pár změn, aby sestava fungovala, jak má a pak se rozčilovat nad tím, že nevíte ani co můžete smazat natož v čem je problém. Je toho prostě moc. Druhá možnost je si potřebná tělesa, které si chci otestovat v pohybu odvodit bokem do designu jinam, kde můžu testovat co chci a po zjištění co je špatně to celé zavřít a vrátit se tam kde sem skončil než celý ten chaos započal. Tentokrát ale vím, kde mám chybu bez bince okolo.

Ušetřete 25% na produktech Autodesk
Technický CAD konzultant ve společnosti Adeon CZ. Zde na blogu píši články zaměřené především na cloudový CAD program Fusion 360 a program Autodesk Inventor. Potkat mě můžete v ostravské kanceláři Adeonu.